Toimivaa vuorovaikutusta nepsy-lapsen ja -nuoren kanssa!

Tutustu rauhassa nepsy-lapsen ja -nuoren kanssa!

Nepsy-lapset ja -nuoret, eli neuropsykiatrisesti oireilevat lapset ja nuoret, tarvitsevat usein arjessaan enemmän tukea ja aikuisten osaamista nepsy-asioista. Lasten ja nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten on tärkeä antaa nepsy-piirteiselle aikaa tottua uuteen aikuiseen. Kun annetaan aikaa tottua uusiin ihmisiin, toimintatapoihin ja ympäristöön, luo se luottamusta puolin ja toisin. Nopeasti tehdyt johtopäätökset lapsen tai nuoren käyttäytymisen pohjalta harvoin ovat täysin totta. Varsinkin autismikirjon lapsi ja nuori tarvitsee yleensä huomattavasti enemmän aikaa tottuakseen uuteen. Tutustuminen kannattaakin aloittaa hitaasti ja varovasti. Rauhallinen tutustuminen mahdollistaa sen, että ammattilainen voi ymmärtää lapsen ja nuoren yksilölliset tuen tarpeet, vahvuudet ja kyvyt.

Rauhallisen lähestymisen avulla voidaan myös välttää ylikuormitusta ja stressiä, jotka saattavat vaikeuttaa nepsy-lapsen ja -nuoren osallistumista. Kun lapsi tai nuori tuntee olonsa turvalliseksi ja kuulluksi, yhteistyö sujuu paremmin ja tuen vaikuttavuus kasvaa.

Huomioi nepsy-lapsen ja -nuoren haaveet ja unelmat työskentelyn pohjana!

Nepsy-lapsilla ja -nuorilla on usein haaveita ja unelmia tulevaisuudestaan, kuten kaikilla muillakin. Näiden unelmien huomioiminen ja niiden pohjalta työskentely voi olla erittäin voimauttavaa. Ammattilaisen tehtävänä on auttaa lapsia ja nuoria asettamaan realistisia ja saavutettavia tavoitteita, jotka vievät heitä kohti heidän unelmiaan.

Esimerkiksi, jos lapsi haaveilee tietystä ammatista, ammattilainen voi tukea häntä kehittämään siihen liittyviä taitoja ja löytämään mahdollisuuksia harjoitella näitä taitoja arjessa. Mietitään yhdessä, mikä on ensimmäinen askel tai opittava taito matkalla kohti unelmaa ja lähdetään työskentelemään sen eteen. Tavoitteiden asettaminen lapsen omien unelmien pohjalta lisää motivaatiota ja sitoutumista prosessiin.

Tunnista nepsy-lapsen ja -nuoren osaaminen ja vahvuudet! Tee ne näkyväksi!

On myös tärkeää tuoda esille vahvuudet ja osaaminen, jota nepsy-lapsella ja -nuorella jo on. Esimerkiksi nepsy-lapsen ja -nuoren osaaminen saattaa olla jotain varhaiskasvatuksen ja koulun ulkopuolella esiintyvää henkilökohtaiseen elämään liittyvää osaamista ja siksi onkin tärkeää myös huoltajan kanssa yhteisissä palavereissa ottaa huomioon lapsen ja nuoren taidot ja kyvyt laajemmin. Lapsi tai nuori saattaa esimerkiksi pitää ikäisekseen paremmin huolta perheen lemmikistä. Hän saattaa olla taitava korjaamaan erilaisia laitteita tai olla ikätovereidensa keskuudessa suosittu. Tällaiset vahvuudet ja osaaminen on tärkeä huomioida.

Nepsy-lapsella ja -nuorella saattaa olla haasteita varhaiskasvatuksessa tai koulussa ja siksi hänen taitonsa, kuten edellä mainitut lemmikistä huolen pitäminen, laitteiden korjaaminen tai kivan kaverin maine, ovat taitoja, jotka ovat tärkeä tehdä näkyväksi myös varhaiskasvatuksessa ja koulussa, kun vahvistamme niitä taitoja, jotka eivät vielä suju niin hyvin. Jatkuva tuki ja positiivinen palaute auttavat nepsy-lapsia ja -nuoria kehittämään opittavia taitoja ja vahvistavat heidän uskoaan omaan osaamiseensa.

Ole kärsivällinen nepsy-lapsen ja -nuoren kanssa ja anna aikaa!

Nepsy-lasten ja -nuorten kanssa työskentely vaatii aikaa, kärsivällisyyttä ja kykyä nähdä heidän ainutlaatuiset vahvuutensa ja kiinnostuksen kohteensa. Rauhallinen ja yksilöllinen tutustuminen luo pohjan luottamukselle ja toimivalle vuorovaikutukselle. Rakentamalla vuorovaikutusta lapsen tai nuoren vahvuuksille ja tukemalla heidän unelmiaan, ammattilaiset voivat merkittävästi parantaa näiden lasten ja nuorten elämänlaatua ja tulevaisuuden näkymiä. Tämä positiivinen ja kannustava lähestymistapa on avain menestyksekkääseen ja vaikuttavaan tukeen.

Kiinnitä huomiota siihen, mitä haluat lisätä!

Kuten vanha sanontakin kuuluu, niin meidän kasvattajien on hyvä muistaa, että se, mihin kiinnitämme huomiota, lisääntyy. Tämä tarkoittaa sitä, että kun keskitymme nepsy-lasten ja -nuorten positiivisiin piirteisiin, heidän vahvuuksiinsa ja onnistumisiinsa, näemme näiden piirteiden vahvistuvan ja lisääntyvän. On tärkeää huomioida lapsessa ja nuoressa kaikki hyvä ja muistaa kiittää siitä, mikä kaikki jo toimii ja sujuu hyvin. Käännetään tavallinen oleminen onnistumisiksi, koska sitähän se on! Kun jätämme mahdollisen haastavan käyttäytymisen vähemmälle huomiolle, se vähenee.

Muistetaan myös, että lapsi ja nuori tekee parhaansa. Sen, mihin hän tällä hetkellä pystyy. Kehitystä kuitenkin tapahtuu, kun ihminen kypsyy, kehittyy ja saa positiivista tukea ympäristöltä. 😊

Tsemppiä kasvatustyöhön toivotellen, Mari Lapinkoski